woensdag 5 augustus 2015

Hardloopschoenen reviews

Mijn hardloopschoenen collectie


Hardlopen is natuurlijk de beste smoes om een grote schoenencollectie te beginnen. En met alle leuke felle kleurtjes van tegenwoordig is dat helemaal niet zo erg. Op dit moment heb ik zeven paar hardloopschoenen die ik gebruik. Hierbij zitten op twee paar spikes, wedstrijdschoenen en wat lichtere trainingsschoenen. Ik heb twee paar schoenen die ik af wissel voor een duurloop. Ik zal vandaag mijn schoenen laten zien en deze een review geven. Eerst even een paar feitjes en tips over hardloopschoenen.  

Feitjes en tips

Wanneer je minstens drie keer per week loopt is het aan te raden om meerdere paren schoenen te hebben die je af kan wisselen. De hardloopschoenen hebben namelijk ook herstel nodig! Wanneer er binnen 24 uur op de zelfde paar schoenen worden gelopen zal de demping afnemen.
Ik denk dat ik ongeveer 3 keer per jaar een nieuw paar schoenen koop. Een hardloopschoen kan ongeveer 1000 tot 1200 kilometer meegaan. Na ongeveer 1000 kilometer is een hardloopschoen al meer dan 35% van de demping kwijt. Daarnaast slijt de zool. Wanneer je door het zwarte gedeelte van je zool heen bent is je schoen aan vervanging toen. (Runnersworld.nl)



Mijn schoenen

Ik loop op schoenen met een pronatieblokje, omdat mijn voet anders naar binnen kantelt. Deze schoenen behalve de wedstrijdschoenen en de spikes hebben zo een blokje. Dus wanneer jullie dat niet nodig hebben, kunnen jullie deze schoenen helaas niet dragen.

Duurloop

New Balance D860 V4 

Deze New Balance schoenen gebruik ik het vaakst voor lange duurlopen. Ik vind ze heel fijn lopen. Een paar jaar geleden had ik bij een wedstrijd een bon gewonnen voor New Balance schoenen. 
Deze bevielen mij eigenlijk heel goed, dat ik verder ben gegaan op deze serie. 
Ik vind deze schoenen fijn, omdat ze best veel demping hebben. De zool is best dik namelijk. 


Zo krijg ik eigenlijk bijna nooit last van mijn voeten of benen met deze schoenen. Ze gaan ook best lang mee. En, niet geheel onbelangrijk, ik vind ze best mooi! Ik hou van blauw!
Cijfer: 8/10

Asics GT-2000


Ik liep altijd op deze serie assics schoenen. Maar deze nieuwste versie bevalt mij niet heel goed meer. De demping aan de achterkant van de schoen is verkleint. Hierdoor krijg ik nu vaker last van mij voeten bij een lange duurloop. Ik gebruik ze nog wel voor inlopen voor een wedstrijd, korte afstanden of bij krachttraining.
Cijfer: 6/10


Nike
Toen ik deze Nike`s kocht, was ik helemaal blij. Lekkere felle kleuren en weer een ander merk wat ik ga proberen. Helaas was het niet zo heel groot succes. 
Na een paar keer korte afstanden op te hebben gelopen, voelde ik dat het steeds aan de binnenkant van mijn voet knelde. Ik krijg steeds last van de binnenkant van mijn voet wanneer ik op deze schoenen liep. 
Ik loop er nu dus helemaal niet meer op, omdat ze echt niet lekker liepen. Helaas, want ze zijn nog steeds best leuk.
Cijfer: 5/10


Trainingsschoenen

Gel-05-trainers


Deze Asics zijn wat lichtere trainingsschoenen. Deze zijn wat lichter dan de schoenen waarmee ik de duurlopen doe. Daarom zijn ze goed schikt voor echte tempo training op de baan. Het is fijn om met snelle tempo`s wat lichtere schoenen te hebben. Ik vind ze heel fijn lopen. Je moet er geen lange afstanden meer lopen, maar daar zijn ze ook niet voor bedoeld. Ze zijn ook vooral voor baantraining bedoeld. 
Cijfer: 7/10


Wedstrijdschoenen

Adidas Adizero adios

Ik heb aparte schoenen die ik gebruik voor wegwedstrijden. Deze schoenen zijn een stuk lichter dan normale hardloopschoenen en zitten echt goed strak om je voeten. Bij een wedstrijd is het belangrijk dat je zo weinig mogelijk gewicht tilt, daarom zijn wedstrijdschoenen fijn. 


Deze wedstrijdschoenen zijn gemaakt van opgeblazen kunstofkorrels. Eigenlijk is het een soort piepschuim die tussen de zool zit. Doordat de korrels zacht en elastisch zijn, kan het materiaal goed mee bewegen met de loopbeweging. Hierdoor verlies je weinig energie en krijg je als het ware een soort boost.
Een leuk feitje over deze schoen. Het wereldrecord op de marathon is door Haile Gebrselassie met deze schoenen gelopen. Helaas is dit wereldrecord weer verbroken en heb ik geen echte wereldrecord schoenen meer, maar het zijn wel de lievelingsschoenen van Haile. 
Ik snap Haile wel. Ze lopen ook echt heel fijn. Heel licht ja die boost voel je niet echt, maar je merkt wel dat het makkelijk loopt. Ik heb er helaas ook wel blaren op gelopen, maar dat licht niet alleen aan de schoenen. Klik hier voor meer informatie over deze schoen. 
Cijfer: 8/10

Spikes

Asics Hyper Rocket Girl 4


Spikes gebruik ik alleen voor wedstrijd  op de baan. Met deze puntige schoenen heb je niet alleen meer grip, maar je ze zijn ook een stuk lichter en zitten strak om je voeten. Deze Asics spikes heb ik al een aantal jaar, maar lopen nog steeds goed. 
Ze zitten goed strak om je voet en heeft een goede pasvorm. Ze zijn niet heel licht voor spikes, maar ik vind het wel fijn dat er nog wel een beetje een zool in zit. 
Verder zien ze er mooi vrouwelijk uit. Het enige nadeel zijn de veters. Heel dun en best lastig te strikken. Maar het zijn prima middellange afstand spikes.
Cijfer: 7/10

Cross spikes

Asics Cross Freak


Ik heb sinds vorig jaar ook cross spikes. Bij deze spikes heeft de zool zelf ook wat meer grip. Daarnaast zijn ze wat steviger dan gewone spikes, omdat je er langere afstanden oploopt. Ik heb nog niet veel wedstrijden opgelopen, al zijn ze al best vies door dat crossen. 
De spikes liepen goed. Ik had wel het gevoel dat ik wat steviger stond en meer grip had, dan op normale spikes. Verder zijn ze echt heel roze, maar ik vind het wel grappig. Ze worden toch vies!
Cijfer: 7/10



Dit was mijn hardloopschoenen collectie. Ik zou het leuk vinden om te weten op welke schoenen jij het liefste loopt. Vond je dit een leuk of interessant artikel? Laat mij dat dan weten in een comment hieronder. 

1 opmerking:

  1. Wauw toffe collectie, leuk dat er tegenwoordig zoveel leuke kleurtjes zijn! :D Ik snap nu eindelijk wat spikes zijn, hahaha!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties, meningen en vragen zijn altijd welkom!